Tips@1. Nombor dan Bilangan…

Nombor dan  bilangan dalam bahasa arab ni xlah susah sangat.. okies kat sini aku nak kongsikan tip yang mana dalam masa beberapa minit je, dah boleh menguasai nombor dan bilangan 1-100 dalam bahasa arab… InsyaAllah.. korang try test le tengok camne nanti k… Okies.. Mula-mula, for sure kenalah tau bilangan 1-10 dulu…

واحد, اثنان, ثلاثة, أربعة, خمسة, ستة, سبعة, ثمانية, تسعة, عشرة

Pastikan memang dah betul expert lah dengan nombor 1-10 ni, kalau tidak, tak dapek den nak menolong eehh…

Seterusnya, apa yang perlu kita lakukan adalah:

  • Tukarkan bilangan sa kepada puluh. Macamana nak buat ?…. Okies, apa yang perlu kita lakukan adalah dengan menghazafkan (membuangkan ta marbutah) disetiap akhir kalimah, kemudiannya ditambah dengan huruf wau dan nun.

Contoh:

ثلاثة

buangkan ta dibelakang kalimah. So, jadinya..

ثلاث

tambahkan huruf wau dan nun dibelakangnya

ثلاثون

setelah itu, gabungkan sahaja apa jua bilangan yang anda inginkan… katakan, kita nak bilangan 33.. so gabungkanlah sahaja dua kalimah tersebut…

ثلاثة و ثلاثون

kalau nak bilangan 37 sebagai contoh… so, gabungkanlah sahaja…

سبعة و ثلاثون

mudah bukan !.. aku rasa cukup mudah, lakukan menggunakan tip yang sama bagi apa jua bilangan yang anda inginkan….

Bagi bilangan 20 dan bilangan belas-belas tu… lain sikit kaedahnya.. namun tetap juga senang dan mudah…

20…dalam bahasa arab adalah

عشرون

so, katakanlah kita nak bilangan 25… Jadinya..

خمسة و عشرون

bagi bilangan belas pula… perlu digabungkan dengan

عشر

so, katakanlah kita nak bilangan 17.. Jadinya…

سبعة عشر

bilangan 13…

ثلاثة عشر

wallahu a’lam…….

Leave a comment

Filed under Tips@Info

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s